Bronze er en legering af 90 % kobber og 10 % tin. Bronze har været brugt til skulpturstøbning de sidste ca. 3000 år.
Når billedhuggere arbejder med bronze, sker det som regel ved støbemetoden cire perdue (’tabt voks’). Billedhuggeren Bodil Dam har stillet denne forklaring til rådighed:
Først modelleres skulpturerne i ler eller et brandbart materiale, så laves der typisk en silikoneform af dem med en gipskappe rundt om. I denne form laves en afstøbning i voks af skulpturen.
Det gøres ved at varmt voks hældes i og efter nedkøling tages den færdige voksskulptur ud, og indløb og udluftnings- kanaler ’svejses’ på voksskulpturen.
Der stænkes et ’dublag’ på voksskulpturen, for at få alle detaljer med. Denne voksaf- støbning ’pakkes ind’ i en støbeform, som varmes op i en ovn, indtil al voksen er smeltet væk, og man har et identisk tomrum, som kan fyldes med smeltet bronze.
Når bronzen er kølet af, kan man banke bronzeskulpturen ud af støbeformen, og et møjsommeligt arbejde med svejsning, slibning og ciselering kan begynde. Når den ønskede overflade er opnået, gives skulpturen en patina, for at understrege formen og give metallet varme og dybde.
Nedenfor finder du forskellige former for bronzeskulpturer:
Bundgaard, Anders. Redaktør Vilhelm Carlsen, 1920. Hjørring
Utzon-Franck, Ejnar. Afrodite, 1914. Hjørring
Poulsen, Axel. Fontæne, 1935. Hjørring
Buhl, Jan. Tyrebrønd, 1951. Hjørring
Bovin, Sven: Hinkepigen, 1971. Vrå
Foersom Hegndal, Valdemar. Birgit, (1973). Hjørring
Sørensen, Jens-Flemming. Universel fødsel, (1974). Hjørring
Hansen, Poul. Børn, 1978. Hjørring
Lütken, Sigrid. Kornrotunde, 1979. Hjørring
Varming, Hanne. Familie, 1983. Hjørring
Nygård, Øivind. To monumenter og en cirkelrund plads, 1988. Hjørring
Heide, Erik. Glad fisk, 1989. Hirtshals
Nordahl, Bjørn. Uden titel, 2002. Hjørring
Olsen, Hans Pauli. The Clayman, 2002. Hjørring
Dam, Bodil. Havmoren, 2005. Hirtshals