"Mor og barn"

(Granit. 1952)

Østergade / Vendelbopladsen, Hjørring

Den gode historie

Indenfor skulpturens kvadratiske blok fortæller Børge Jørgensen den universelle historie om kærlighedsforholdet mellem mor og barn. Moderen favner sit lille barn i kærlig beskyttelse, men om ganske få sekunder vil barnet vriste sig fri og bevæge sig ud i livet. Man ser det af de to små fødder og bagdelen, der stritter udenfor favntaget.

Børge Jørgensen er bedst kendt som abstrakt billedhugger, men var i sine tidligste år optaget af den stilfærdige naturalisme, som prægede 1950ernes billedhuggerkunst.

Ejer

Hjørring kommune. Erhvervet 1975 af Vendelbobankens Fond, og skænket til Hjørring Kommune.

"Mor og barn" (granit), 1952. Hjørring

Deutsch
Jørgensen, Børge: Mutter und Kind, 1952. Hjørring
Mutter und Kind umarmen sich, und die Skulptur wird ein Symbol für Mutterliebe und Geborgenheit, aber man ahnt, dass die Kuschelstunde gleich zu Ende ist: die kleinen Kinderfüße warten ungeduldig darauf, rennen und spielen zu können.

English
Jørgensen, Børge: Mother and Child, 1952. Hjørring
Mother and child embrace, and this sculpture becomes a fine symbol of motherly love and of warmth, but there is an indication that this cozy moment will be over soon; the child’s little feet are tripping in anticipation of running out to play.