"Tre gratier"

(Corténstål. 1990)

Ved Den Store Tunnel / Borgergade, Vrå

Den gode historie

Peter L . Iversens skulptur består i al sin enkelhed af tre rustne stålterninger, der læner sig mod hinanden. Som sådan er den typisk for den geometriske skulptur uden genkendeligt indhold, som har været udbredt op gennem sidste halvdel af det 20. århundrede.

Men skulpturens titel, ”Tre gratier”, leder tankerne hen på et af de meget yndede motiver i den klassiske billedhuggerkunst, nemlig De Tre Gratier, kendt fra bl.a. Bertel Thorvaldsen udgave fra 1817-19.

Historien om de tre gratier stammer fra græsk mytologi, hvor gratierne var gudinder for ynde og skønhed. Ofte bliver De Tre Gratier skildret som smukke, unge kvinder, der yndefuldt danser med hinanden.

I sin skulptur leger Peter L. Iversen med det klassiske motiv. På den ene side refererer skulpturen til det velkendte motiv, og på den anden side bevæger den sig langt, langt væk fra det i udformning og materialevalg. Derved skaber kunstneren en skulptur, der eksisterer i sin egen ret som moderne, skulpturelt udtryk, samtidig med, at den bevarer tilknytningen tilbage i tid.

Ejer

Hjørring kommune, erhvervet af ’Vrå – en kunstby’ 1990 og skænket til Løkken-Vrå kommune

"Tre gratier" (corténstål), 1990. Vrå

Deutsch
Iversen, Peter Langballe: Drei Grazien, 1990. Vrå
Traditionell sind Grazien anmutige, junge Frauen, bekannt aus der griechischen Mythologie. In dieser modernen Interpretation wird das Motiv eher ironisch geschildert, denn in den drei rostigen Metallkisten ist nicht viel Grazie.

English
Iversen, Peter Langballe: Three Graces, 1990. Vrå
The three Graces are traditionally known as elegantly graceful young women found in Greek mythology. This modern sculpture seems to take an ironic stance to these young ladies, who, here, appear as three rusty metal boxes with very little grace.

"Tre gratier" (corténstål), 1990. Vrå