"Morgentime"

(Corténstål. 1990)

EUC-Nord, P.M. Koefoeds Vej 11, Hjørring

Den gode historie

Kurt Tegtmeier har sagt om værket, at det hedder Morgentime, fordi ”… det er her, man vågner og ikke ser så klart.” (Vendsyssel Tidende, 2.1.1991). Bag det abstrakte aner man en menneskeskikkelse, der sætter fødderne mod gulvet og støtter sig med den ene hånd på sengen for at rejse sig. Men der er først og fremmest tale om en non-figurativ skulptur, hvis udformning modsiger materialets tyngde: Stålet slår bløde folder, der giver formen lethed.

Kurt Tegtmeier udfordrer både naturlove og materialer i sine skulpturer, der ofte har et vist surreelt element.
Hans værker har en flertydighed over sig. Billedsproget er rigt på associationsmuligheder, men man kan aldrig vide sig sikker på, at den tolkning, man når frem til, også dækker kunstnerens intentioner. Dertil er form- og symbolsprog for personligt.

Ejer

EUC Nord, gave 1990 fra Kreditforeningen Danmark, Lokalbanken og anonym giver til Hjørring Tekniske Skole i anledning af indvielsen af byggeri på P.M. Koefoeds Vej.

"Morgentime" (Corténstål), 1990. Hjørring

Deutsch

Tegtmeier, Kurt: Morgenstund, 1990. Hjørring
Die Skulptur kann an einen Menschen erinnern, der sich vom Liegen aufrichtet, wie wir es morgens alle tun.

English

Tegtmeier, Kurt: Morning Hour, 1990. Hjørring
This sculptures is reminiscent of a human figure just beginning to rise from a prone postion, just as one does in the morning.

"Morgentime" (Corténstål), 1990. Hjørring