"Fontæne"

(Marmor, keramik, vandkunst. 1989)

P. Nørkjærs Plads, Hjørring

Den gode historie

Hjørrings største kunstværk er Bjørn Nørgaards Fontæne, skabt til et nyindrettet byrum, hvor der tidligere lå et værksted. Udsmykningen følger pladsens forløb fra portalen på Springvandspladsen op til Nørkjærs Plads, hvor Vendsyssel Kunstmuseum ligger.

I sin udformning nyfortolker udsmykningen barokke stiltræk. Det symmetriske anlæg, der afsluttes i vandkunstens ”kilde”, og brugen af forskellige materialer inden for det samme værk hører 1600-tallets barok til.

De indholdsmæssig henvisninger til både klassisk skulptur, Bibelberetninger og den nordiske sagnverden er et postmoderne træk.

Der gives ikke kun en tolkningsmulighed, men mange i det sammensatte værk, og det er op til den enkelte beskuer at sammenflette de mange værkdele til en fortolkning.

Derved lever Fontæne op til postmodernismens interesse for det åbne kunstværk, hvis fortolkning er forskellig fra beskuer til beskuer.

Ejer

Hjørring kommune. Etableret og finansieret af Nørkjær Fonden, overtaget af Hjørring Kommune 1.1.1998

"Fontæne" (marmor, keramik, vandkunst), 1989. Hjørring

Deutsch
Nørgaard, Bjørn: Fontäne, 1989. Hjørring
Wie ein barockes Werk nimmt die Fontäne den Platz in Besitz. In Beziehung zur nordischen Mythologie, zur Skulptur und zur Architektur zeigt das Werk in viele Richtungen und ist genau so wenig greifbar wie das herunterlaufende Wasser.

English
Nørgaard, Bjørn: Fountain, 1989. Hjørring
This fountain occupies the space like a baroque work of art. It encompasses references to Norse mythology, Christianity, the nature of sculpture and architecture, and just as its references seem fluid, so is its water, flowing in many directions.

"Fontæne" (marmor, keramik, vandkunst), 1989. Hjørring

"Fontæne" (marmor, keramik, vandkunst), 1989. Hjørring

"Fontæne" (marmor, keramik, vandkunst), 1989. Hjørring