Kvinden i kunsten

Kvinden er et yndet motiv i kunsten. Især den nøgne kvinde er populær.

Sådan har det været siden forhistorisk tid, hvor små kvindefigurer symboliserede frugtbarhed.

Op gennem kunsthistorien har kvindeskikkelsen mistet sin symbolske betydning. I stedet kan man opfatte den nøgne kvindefigur som idéen om kvinden i alle de forskellige former, hun forekommer.

Når en billedhugger skildrer en nøgen kvinde, er det derfor ikke for det erotiske, men for at gøre hende til et begreb. Vi forstår, at der ikke er tale om en bestemt kvinde, men omkvinden.

Nedenfor finder du forskellige former for kvindeskulpturer.

Utzon-Franck, Ejnar. Afrodite, 1914. Hjørring

Jørgensen, Børge. Mor og barn, 1952. Hjørring

Nielsen, Morten. Kvindetorso, 1960. Hjørring

Lund-Jensen, Robert. Kvinde med mindekrans, 1969. Hjørring

Bovin, Sven. Hinkepigen, 1971. Vrå

Hooge-Hansen, Lis. Fødsel, 1971. Hjørring

Olafsson, Tove. Seminariepige, (1973). UCN, Skolevangen, Hjørring. Ikke offentlig tilgængelig

Sørensen, Jens-Flemming. Universel fødsel, (1974). Hjørring

Justesen, Kirsten. Sct. Catharine, 1982. Hjørring

Jensen, Kirsten. Petra, 1989. Sindal

Larsen, Johnny. Solpigen, 1992. Hjørring

Nordahl, Bjørn. Uden titel, 2002. Hjørring

Dam, Bodil. Havmoren, 2005. Hirtshals

Norheim, Marit Benthe. Tilrejsende, 2006. Tårs

Teglhus, Stinne. Havfruen, 2000. Hirtshals

Willumsen-Hansen, Anna. Anna, 2000. Hirtshals