"Universel fødsel" (bronze, granit), 1974. Hjørring

Foran Codanhus, Nørregade 2, Hjørring

Den gode historie

Jens-Flemming Sørensen sagde ved indvielsen om skulpturen, at: ”Kuglerne åbner sig, det er former, der sprænges. Nogle har opfattet de sprængte former som symbol på en truende undergang, men sådan har jeg ikke ment det. For mig er de et udtryk for en optimisme, det gryende liv, der sprænger sig vej, nye muligheder. I den ene kugle er der en kvinde. Det er livet, der vågner op.”

I skulpturen mødes de maskulint rejste steler i i granit med runde, mere feminine, kloder i bronze. Kloderne åbner sig, og man får et indblik i livet, næsten som det bliver til. Skulpturen fortæller om de helt grundlæggende forhold i menneskelivet, og dermed bliver budskabet universelt.

Jens-Flemming Sørensens skulptur blev placeret ved Hjørring Administrationsbygning Codanhus samtidig med, at Henning Damgaard Sørensens krystallinsk/geometriske relief blev placeret på en nærliggende væg. De to skulpturen er på mange måder hinandens modsætninger, men fylder samtidig byrummet med spænding, variation og liv.

Ejer 

Hjørring Kommune. Erhvervet med støtte fra Statens Kunstfond (kr. 82.500) og eget bidrag (kr. 27.500)
i anledning af indvielsen af Hjørring Kommunes administrationsbygning, Codanhus, 21.5.1974

Deutsch
Sørensen, Jens-Flemming: Universelle Geburt, 1974. Hjørring
Säulen und Kugeln sind einfache Formen, die große Erzählungen fassen können. Mit der ”Universel födsel” möchte der Künstler ausdrücken, woher wir kommen und vielleicht auch was wir werden.

English
Sørensen, Jens-Flemming: Universal Birth, 1974. Hjørring
Columns and spheres are simple forms that can contain a long story. “Universal Birth” is the artist’s suggestion about where we come from, and perhaps also what we become.