SØRENSEN, JENS-FLEMMING, f. 1933

Uddannet skrædder, Eks-Skolens aftenundervisning 1961-1962. Selvlært som billedhugger. Jens-Flemming Sørensens skulpturer ligger i grænsefeltet mellem surrealisme og nonfigurativ kunst. Han skaber ofte sammenstillinger af forskellige materialer og kunstneriske udtryk, som groft tilhuggede, geometriske granitelementer, der kombineres med støbte bronzekugler med figurativt indhold. I en serie udsmykninger rummer bronzekuglerne kvindekroppe, der synes at vokse ud af materialet.

Jens-Flemming Sørensen har skabt udsmykninger til en lang række byrum.

Læs mere om kunstneren på nettet

Deutsch
Gelernter Schneider, Eks-Skolen – Abendschule - 1961-1962. Autodidaktischer Bildhauer. Die Skulpturen von Jens-Flemming Sørensen sind im Grenzgebiet zwischen Surrealismus und Nonfigurativen Kunst. Oft macht er Zusammenstellungen unterschiedlicher Materialen und künstlerischer Ausdrücksformen, wie z.B grob gehauenen, geometrische Granitelemente, die mit figurativen Bronzekugeln dekoriert werden. In vielen Ausschmückungen beinhalten die Bronzekugeln weibliche Körper, die scheinen aus dem Material gewachsen zu sein.

Jens-Flemming Sørensen hat in mehreren Städten Ausschmückungen durchgeführt.

English
Trained as a tailor. Eks-school evening classes 1961-62. Self taught sculptor. Jens-Flemming Sørensens sculptures lie on the borderline between surrealism and non-figurative art. He often creates contrasts between materials or artistic styles, such as roughly hewn geometric granite elements, which are combined with cast bronze spheres with a figurative content. In a series of decorative pieces, the bronze spheres contain female figures which seem to grow out of the bronze.

Jens-Flemming Sørensen has created decorative works for many city spaces.

Værker i Hjørring Kommune:

"Universel fødsel" (bronze, granit), 1974. Hjørring

Foran Codanhus, Nørregade 2, Hjørring

Den gode historie

Jens-Flemming Sørensen sagde ved indvielsen om skulpturen, at: ”Kuglerne åbner sig, det er former, der sprænges. Nogle har opfattet de sprængte former som symbol på en truende undergang, men sådan har jeg ikke ment det. For mig er de et udtryk for en optimisme, det gryende liv, der sprænger sig vej, nye muligheder. I den ene kugle er der en kvinde. Det er livet, der vågner op.”

I skulpturen mødes de maskulint rejste steler i i granit med runde, mere feminine, kloder i bronze. Kloderne åbner sig, og man får et indblik i livet, næsten som det bliver til. Skulpturen fortæller om de helt grundlæggende forhold i menneskelivet, og dermed bliver budskabet universelt.

Jens-Flemming Sørensens skulptur blev placeret ved Hjørring Administrationsbygning Codanhus samtidig med, at Henning Damgaard Sørensens krystallinsk/geometriske relief blev placeret på en nærliggende væg. De to skulpturen er på mange måder hinandens modsætninger, men fylder samtidig byrummet med spænding, variation og liv.

Ejer 

Hjørring Kommune. Erhvervet med støtte fra Statens Kunstfond (kr. 82.500) og eget bidrag (kr. 27.500)
i anledning af indvielsen af Hjørring Kommunes administrationsbygning, Codanhus, 21.5.1974

Deutsch
Sørensen, Jens-Flemming: Universelle Geburt, 1974. Hjørring
Säulen und Kugeln sind einfache Formen, die große Erzählungen fassen können. Mit der ”Universel födsel” möchte der Künstler ausdrücken, woher wir kommen und vielleicht auch was wir werden.

English
Sørensen, Jens-Flemming: Universal Birth, 1974. Hjørring
Columns and spheres are simple forms that can contain a long story. “Universal Birth” is the artist’s suggestion about where we come from, and perhaps also what we become.