"Mor og barn" (granit), 1952. Hjørring

Østergade / Vendelbopladsen, Hjørring

Den gode historie

Indenfor skulpturens kvadratiske blok fortæller Børge Jørgensen den universelle historie om kærlighedsforholdet mellem mor og barn. Moderen favner sit lille barn i kærlig beskyttelse, men om ganske få sekunder vil barnet vriste sig fri og bevæge sig ud i livet. Man ser det af de to små fødder og bagdelen, der stritter udenfor favntaget.

Børge Jørgensen er bedst kendt som abstrakt billedhugger, men var i sine tidligste år optaget af den stilfærdige naturalisme, som prægede 1950ernes billedhuggerkunst.

Ejer

Hjørring kommune. Erhvervet 1975 af Vendelbobankens Fond, og skænket til Hjørring Kommune.

Deutsch
Jørgensen, Børge: Mutter und Kind, 1952. Hjørring
Mutter und Kind umarmen sich, und die Skulptur wird ein Symbol für Mutterliebe und Geborgenheit, aber man ahnt, dass die Kuschelstunde gleich zu Ende ist: die kleinen Kinderfüße warten ungeduldig darauf, rennen und spielen zu können.

English
Jørgensen, Børge: Mother and Child, 1952. Hjørring
Mother and child embrace, and this sculpture becomes a fine symbol of motherly love and of warmth, but there is an indication that this cozy moment will be over soon; the child’s little feet are tripping in anticipation of running out to play.