JØRGENSEN, BØRGE (1926-1998)

Selvlært som billedhugger. Arbejdede i 1950erne i sten, hvor et figurativt formsprog prægede værkerne, der ofte skildrede mennesket i almenmenneskelige situationer. I 1960erne gik han over til at arbejde i pladejern, og hans formsprog blev fortrinsvist abstrakt. 1970ernes arbejder blev udført i stål, og selvom værkerne er non-figurative, er mennesket og naturen inspirationskilderne. Børge Jørgensen var medlem af Vrå-udstillingen 1983 til sin død. Han har udført udsmykninger i en lang række danske byer.

Deutsch
Autodidaktischer Bildhauer. Er arbeitete in den 50ern mit Stein, wobei eine figurative Formsprache seine Werke prägte, die oft Menschen in alltäglichen Situationen schilderten. In den 60ern fing er an mit Platteneisen zu arbeiten, und seine Formsprache wurde hauptsächlich abstrakt. In den 70ern wurden seine Arbeiten in Stahl angefertigt, und obwohl die Werke non-figurativ sind, sind seine Inspirationsquellen die Menschen und die Natur. Børge Jørgensen war Mitglied der "Vrå-udstillingen" von 1983 bis zu seinem Tod. Er hat Ausschmückungen in einer Reihe von dänischen Städten durchgeführt.

English
Self-taught sculptor. Worked in stone during the 1950s, during which time a figurative style dominated his works, which often depicted people involved in ordinary activities. In the 1960s Børge Jørgensen started working in sheet iron, in a predominantly abstract style. In the 1970s his works were mostly in steel, and although they were abstract, one traces inspiration from nature and human figures in his works. Børge Jørgensen was a member of the Vrå Exhibition from 1983 until his death. He has created decorative works for many Danish cities.

Værker i Hjørring Kommune:

"Mor og barn" (granit), 1952. Hjørring

Østergade / Vendelbopladsen, Hjørring

Den gode historie

Indenfor skulpturens kvadratiske blok fortæller Børge Jørgensen den universelle historie om kærlighedsforholdet mellem mor og barn. Moderen favner sit lille barn i kærlig beskyttelse, men om ganske få sekunder vil barnet vriste sig fri og bevæge sig ud i livet. Man ser det af de to små fødder og bagdelen, der stritter udenfor favntaget.

Børge Jørgensen er bedst kendt som abstrakt billedhugger, men var i sine tidligste år optaget af den stilfærdige naturalisme, som prægede 1950ernes billedhuggerkunst.

Ejer

Hjørring kommune. Erhvervet 1975 af Vendelbobankens Fond, og skænket til Hjørring Kommune.

Deutsch
Jørgensen, Børge: Mutter und Kind, 1952. Hjørring
Mutter und Kind umarmen sich, und die Skulptur wird ein Symbol für Mutterliebe und Geborgenheit, aber man ahnt, dass die Kuschelstunde gleich zu Ende ist: die kleinen Kinderfüße warten ungeduldig darauf, rennen und spielen zu können.

English
Jørgensen, Børge: Mother and Child, 1952. Hjørring
Mother and child embrace, and this sculpture becomes a fine symbol of motherly love and of warmth, but there is an indication that this cozy moment will be over soon; the child’s little feet are tripping in anticipation of running out to play.

"Motorisk bevægelse" (bemalet stål), 1967. Hjørring

Foran Lundergårdhallen, Nordens Allé / Bodøvej, Hjørring

Den gode historie

Kært barn har mange navne, og således også Børge Jørgensens skulptur, som i folkemunde hurtigt blev døbt Strudsen.

Skulpturen er en af de første, der kom til Hjørring, hvor den blev prøveopstillet i 1967 og senere erhvervet. Man forstår, associationerne til en struds, for skulpturen består af en rund krop, hvorfra en lang hals og to lange, tynde ben, synes at vokse. Børge Jørgensen var som abstrakt billedhugger interesseret i forholdet mellem form og rum, og hans egen titel, ”Motorisk bevægelse” hentyder til skulpturens dynamik, udtrykt gennem de ”roterende” former omkring kroppen og den latente bevægelse i de lange ben.

Ejer

Hjørring Kommune, købt 1967 af Biografudvalget for kr. 30.000

Deutsch
Jørgensen, Børge: Motorische Bewegung, 1967. Hjørring
Die Skulptur ist eine der allerersten abstrachten Skulpturen Hjørrings. Die Bürger von Hjørring haben es nicht gemagt, und sie haben früher die Skulptur „Der Straus“ genannt.

English
Jørgensen, Børge: Motor Functional Movement, 1967. Hjørring
This sculpture was one of the very first abstract artworks to be placed in Hjørring. The fact that Hjørring’s citizens may not have been quite ready for this modern piece is indicated by the fact that they gave it the nickname, “the ostrich”.

"Air" (bemalet stål), 1976. Hjørring

Femhøje, Skolevangen / Tørholmsvej, Hjørring

Den gode historie

Børge Jørgensens store skulptur er placeret på en lille høj, og dens flot svungne, næsten dansende silhuet favner himlen og synes at trække den ned til jorden.

Børge Jørgensen arbejdede fortrinsvist med abstrakt skulptur, hvor han undersøgte forholdet mellem det rum, skulpturen favnede og tomrummene imellem dens former og flader. ”Air”, luft, er et godt eksempel. Skulpturen er svejset sammen af bøjede stålplader, der folder sig omkring hinanden, og skulpturen virker let og luftig på trods af dens sortmalede metal.

Ejer

Hjørring Kommune, erhvervet af Hjørring Kommunes Kunstudvalg 29.7.1977 for kr. 80.000.

Deutsch
Jørgensen, Børge: Air, 1976. Hjørring
Die Skulptur steht wie ein graphisches Zeichen gegen den Himmel. Der Künstler interessierte sich für die Skulptur als Masse und Hohlraum, und die Form unterstreicht sowohl die geschlossenen als auch die offenen Elemente des Werkes.

English
Jørgensen, Børge: Air, 1976. Hjørring
This sculpture stands like a graphic symbol silhouetted against the sky. Both open and closed elements are highlighted in this work, in which the artist focuses on mass and emptiness.