HELLEDIE, NIELS (f. 1927)

Uddannet folkeskolelærer, selvlært som billedhugger. Niels Helledie arbejder primært i keramik. Hans foretrukne motiv er menneskefiguren, der skildres med naivitet, forenkling og et djærvt udtryk, der knytter den til både tidlig romansk kunst fra 1200-tallet og til oldtidens rituelle skulptur. Niels Helledie har skabt en lang række kirkeudsmykninger rundt omkring i landet, og hans værker kan tillige ses på Vendsyssel Kunstmuseum.

Deutsch
Ausgebildeter Lehrer, autodidaktischer Bildhauer. Niels Helledie arbeitet in erster Linie mit Keramik. Sein bevorzugtes Motiv ist die Menschenfigur, welche mit Naivität, Vereinfachung und derbem Ausdruck geschildert wird, der sowohl an die frühe romanische Kunst des 12. Jahrhunderts als auch an die rituellen Skulpturen des Altertums knüpft. Niels Helledie hat eine lange Reihe von Kirchenausschmückungen landesweit durchgeführt, und seine Werke können außerdem im Vendsyssel Kunstmuseum gesehen werden.

English
Educated as a primary school teacher, self-taught sculptor. Niels Helledie works primarily in ceramic as a medium. He prefers the human form as a motif, which is presented in a naive, simplified, straightforward expression which relates to both 13th century Romanesque art, and to ancient ritual art. Niels Helledie has created many decorative works in different places for the Church of Denmark, and his works may also be seen at the Vendsyssel Art Museum.

Værker i Hjørring Kommune:

"De fem hermer" (keramik, bronze, teglsten, kunststof, vandkunst), 1994. Sindal

Nørretorv, Sindal

Den gode historie

Niels Helledie har selv sagt om udformningen af vandkunsten:
”Jeg huske, da jeg blev bedt om at lave skulpturen. Jens Holt Andersen insisterede på at hente mig hjemme ved Skagen. Og så brugte vi timer på at køre rundt i Sindals natur. Blandt andet skulle jeg stikke hånden i Uggerby Å for at mærke vandet.

Og vi besøgte teglværket, hvor der er lavet millioner af teglsten siden meget gamle dage. Arbejdernes slid her har præget Sindal”. Om placeringen på torvet, der er omkranset af toetagers huse, har han sagt: ”Det rum skulle vandkunsten erobre. Derfor skyder søjlerne op. Deres højde er regnet ud efter højden på Niels Holts forretning overfor. Også lydene fra computeren er med til at erobre rummet…

Jeg har været på jagt efter Sindals identitet. Derfor har jeg prøvet at hente naturen i ådalen ind på pladsen. Og Sindal, det er noget med blandt andet meget vand og jord. Derfor skulle vandkunsten laves af teglsten fra Sindals egen jord.”

Om De fem hermers betydning har Niels Helledie sagt: ” I det gamle Grækenland skulle buster holde det onde væk. Men vandkunsten er også skabt til livsoplysning. Folk skal kunne spejle sig i den og måske blive klogere på sig selv.”

Om ansigterne, der er placeret i forskellig afstand fra vandspejlet, siger han: ”Der er jo altid nogle, der er højt på strå. Både politisk og menneskeligt. De har ørerne godt ude for at opfange signaler fra kilden, der både sender vand og lyd ud. – Og så er der altid nogle, der er ved at drukne menneskeligt. Hvad skulle de små i samfundet gøre, hvis ikke hælde vand ud af ørerne. De arbejder bare og får gyldne løfter, der ikke bliver holdt.

Kvinden i bassinet græder, fordi kvinder har lettere ved at få tårer ud. Det er med til at gøre dem stærkere end mænd.”

(Citeret fra Jens Holt Andersen: Sindal. Springvand og vandkunst, 1996)

Ejer

Sindal by / Hjørring Kommune, opført med støtte fra Kulturfonden

Deutsch
Helledie, Niels: Die fünf Hermen, 1994. Sindal
Wie eine barocke Fontäne breitet sich dieses großartige Wasserkunstwerk im ganzen Stadtraum aus. Die Hermen beschützen die Stadt, und von den Pfeilern aus können sie das Geschehen beobachten und warnen, wenn Gefahr droht.

English
Helledie, Niels: The Five Hermes, 1994. Sindal
This magnificent fountain spreads through the town like a baroque work of landscape art. The hermes, protectors known from Ancient Greek mythology, protect the town, and keep an eye on comings and goings so they can warn of any danger.

"Guldkalven" (bronze på granit), år ukendt. Sindal

Sindal sognegård, Nørregade 40, Sindal

Den gode historie

På Sindal Sogns hjemmeside kan man læse følgende om Niels Helledies skulptur:

”På flisefladen foran Sognegården ser man Niels Helledies skulptur Guldkalven - Niels Helledie har taget udgangspunkt i Klippen og Staven [skulptur af Erik Heide], syd for kirken - hvad sker der, når vi får de mest nødvendige livsfornødenheder opfyldt? - så vil vi have mere, vi vil have alt det unødvendige og begynder dansen om guldkalven - guldkalven står da uden for Sognegården som en henvisning til at gå indenfor og få andet end livets luksus - nemlig åndelig føde!”

Ejer

Sindal sognegård / Sindal  kirkes menighedsråd

Deutsch
Helledie, Niels: Das goldene Kalb, Jahr unbekannt, Sindal
Das Kalb steht vor dem Eingang zum Gemeindehaus und soll daran erinnern, dass der Mensch statt dem Materiellen das Spirituelle suchen soll.

English
Helledie, Niels: The Golden Calf, date unknown. Sindal
The Golden Calf stands in front of the entrance to the church’s meeting hall as a reminder that we should seek the spiritual, not material goods.