HANSEN, POUL (1918-1987)

Uddannet på Kunstakademiets Billedhuggerskole, København 1949-52. Poul Hansens værker knytter sig til den klassiske billedhuggertradition herhjemme. Han var især optaget af barnefiguren, som han med indlevelse skildrede i en forenklet naturalisme. Poul Hansen etablerede i 1977 sammen med sin hustru udstillingsstedet Veksølund ved Roskilde, som den dag i dag er et af landets væsentligste udstillingssteder for skulptur.

Deutsch
Ausgebildet an der Bildhauerschule in Kopenhagen 1949-52. Poul Hansens Werke knüpfen sich hierzulande an die klassische Bildhauer-Tradition. Besonders war er von der Kinderfigur hingerissen, die er mit Hingabe in einem vereinfachten Naturalismus schilderte. Poul Hansen gründete 1977 mit seiner Frau zusammen den Ausstellungsort Veksölund bei Roskilde, der heute noch zu den bedeutendsten Ausstellungsorten für Skulpturen gehört.

English
Formally trained at the Art Academy’s Sculpture school, København 1949-52. Poul Hansen’s works are an example of the classical Danish sculptural tradition. He was especially inspired by the child, which he portrayed with empathy in a simplified naturalistic style. Poul Hansen and his wife established in 1977, the exhibition space Vesksølund near Roskilde, Sjælland, which continues to be one, even today, of the most important places to exhibit sculpture in Denmark.

Værker i Hjørring Kommune:

"Børn" (bronze på granit), 1978. Hjørring

UCN, Hjørring Seminarium, Skolevangen 45, Hjørring

Den gode historie

Søde og artige sidder de to børn foran Hjørrings lærer- og pædagogseminarium. En pige på vej mod kvinde og en lille dreng, hvis fremadlænede holdning fortæller, at det er ved at være slut med artigheden.

Poul Hansens stilfærdige naturalisme forenkler motivet til færrest mulige detaljer, samtidig med at det universelle udtryk er forståeligt for enhver.

Ejer

UCN, Hjørring Seminarium, erhvervet 1978

Deutsch
Hansen, Poul: Kinder, 1978. Hjørring
Die zwei kleinen Kinder scheinen empfindsam in ihrer Zartheit. Trotzdem gibt es eine künstlerische Kraft in der vereinfachten Form, die der Künstler in dem Motiv gefunden hat. Man erwartet fast, dass die Kinder aufstehen und anfangen zu spielen.

English
Hansen, Poul: Children, 1978. Hjørring
The two small children seem delicately vulnerable. In spite of this, there is artistic power in the simplicity of form in which the artist has portrayed his motif. One expects the children to stand and run out to play.