"Uden titel" (bemalet jern), 1987. Hjørring

Det Sociale Boligselskab, Østerled, Albert Ginges Vej, Hjørring

Den gode historie

Egon Fischers skulpturer minder om maskiner. Man forventer, at de ”kan noget”, at de pludselig sætter sig i bevægelse og begynder at producere. Og det gør de, men ikke i håndgribelig forstand. De producerer associationer.

Maskinæstetikken, hvor maskiners udformning og materialer er inspiration for kunstneriske udtryk, stammer tilbage fra begyndelsen af det 20. århundrede, hvor mange malere og billedhuggere var dybt fascinerede af den teknologiske udvikling og derfor indarbejdede maskiners runde og kantede former og blanke metaloverflader i deres kunst.

I Egon Fischers skulpturer forenes maskinæstetikken med en form for legende skaberglæde, der føjer form på form, så skulpturerne synes at skyde knopper og vokse, mens man betragter dem.

Ejer

Østerled / Det Sociale Boligselskab, erhvervet med støtte, kr. 20.000, fra Hjørring Kommunes Kunstudvalg

Deutsch
Fischer, Egon: Ohne Titel, (1987). Hjørring
Eine große Maschine, ein Fuhrwerk oder vielleicht was ganz anderes? Die Phantasie wird angeregt, wenn man dieser Skulptur gegenüber steht. Die Skulptur erinnert an etwas aus der Industrie, aber vielleicht auch an etwas aus einer Zivilisation jenseits der unseren?

English
Fischer, Egon: Untitled, (1987). Hjørring
A sculpture of a large machine, a vehicle, or something else completely? Our imaginative abilities are put to a test by this black sculpture that is reminiscent of something industrial, or perhaps something of another world altogether.